Uvek se nameće pitanje koje će boje da bude pozadina veb-sajta, koje boje naslovi, koje tekst, a koje dugmići, itd. Mnogi pred tim pitanjem zastanu i nisu sigurni kako na njega odgovore i kako da donesu konačnu odluku.

Kao prvo, treba izbegavati čestu upotrebu jarkih boja. Puno jarkih boja na sajtu često odbijaju posetioce. Nepisano je pravilo da se posetioci, ako im se ne dopadne kombinacija boja na sajtu, neće dugo zadržavati na njemu.

Drugo, tekstovi ne moraju nužno biti sa crnim slovima na beloj pozadini. Potrebno je napraviti što veći kontrast kako bi tekst bio čitljiv, ali tekst može biti vrlo čitljiv i sa belim slovima na crnoj pozadini, ili pak beličastim slovima na tamno sivoj pozadini, tamno plavoj pozadini, i slično.

Treće, ne treba koristiti veliki broj različitih boja. Previše različitih boja čini sajt previše šarenim i odvlači pažnju posetilaca sa onoga što želimo da istaknemo. Najviše se preporučuje upotreba 3 boje, najviše 4 ili 5, i držati se kombinacije tih boja tokom kreiranja svih elemenata. Ako se ipak opredelimo za više od 5 boja, onda bi te ostale boje svakako trebale biti zapravo nijanse tih prvobitnih boja.

KAKO ODREDITI KOMBINACIJU BOJA?

Za odabir odabir kombinacije boja za veb-sajt obično se koristi neki od sledećih načina:

  • krenuti od boja logoa Vaše firme i brenda, ili neke druge boje za koju se opredelimo, i odrediti ostale boje koje su u skladu sa njom;
  • odabrati boje na osnovu neke istaknute slike na početnoj strani, koja dominira tom stranom i na koju želimo da stavimo fokus (npr. plakat za neku izložbu, i slično), prema bojama koje se na toj slici pojavljuju; ili
  • na osnovu poslovnih ciljeva, ciljne grupe i psihologije boja, kada imamo jasno definisanu marketing strategiju i želimo da naš veb-sajt privuče određenu ciljnu grupu, ili ciljne grupe, tj. kada želimo da pošaljemo određenu poruku u vezi našeg brenda.

KRENIMO OD POČETKA

Kada govorimo o rasporedu boja na veb-sajtu, obično se koristi princip 60-30-10, koji se koristi i u modi i dizajnu enterijera:

  • 60% stranice pokriva jedna boja, osnovna, preko koje će ići druge koje, kako bi naglasile i istakle određene delove sajta,
  • 30% stranice pokriva boja kojom blago naglašavamo određene delove sajta, i
  • 10% stranice pokriva boja kojom želimo da snažno istaknemo ključne delove sajta.

Tako se npr. boja logoa firme ili brenda (korporativna boja) uzme za boju za snažno naglašavanje, i u tu boju stavljamo sve glavne elemente sajta. U odnosu na nju odaberemo i osnovnu boju sajta, onu u odnosu na koju će boja logoa da bude dovoljno upadljiva i koja će preovladavati sajtom (obično neka dosta svetlija boja). Treća boja se koristi da bi razbila monotoniju prve dve, tj. takođe se koristi za naglašavanje bitnih elemenata sajta u tom smislu da se boja logoa koristi za najvažnije elemente a ova druga za manje važne, kako se ne bi sve svelo na boju logoa.

Ako npr. krećemo od boje logoa, druge boje se mogu uzeti od onih koje su komplementarne u odnosu na tu, tj. koje se dobro sa njom uklapaju. U tom slučaju se preko palete boja pronađu odgovarajuće boje i nijanse koje su bliske toj boji, potpuno joj suprotne ili već nešto treće, zavisno od željenog efekta.

Mnoge kompanije imaju kombinaciju dve boje za svoje korporativne boje tj. boje brenda (npr. crno-žuta kombinacija, crveno-bela ili plavo-žuta), pa se u tom slučaju jedna koristiti za isticanje najbitnijim elemenata a druga za manje bitne elemente.

KOJA BOJA ĆE GDE IĆI?

Onda kada smo odredili koje boje ćemo koristiti, bilo bi dobro držati se tih boja za sve elemente veb-sajta i koristiti svaku od njih prema nekom pravilu i prema ukusu.

Tako npr. nezavisno od toga da li će tekst da bude u toj boji ili pozadina teksta, boju za snažno naglašavanje koristićemo samo na ograničenom broju mesta koja želimo posebno da istaknemo, za:

  • naslov sajta,
  • linkove (glavnog) menija,
  • naslove u tekstu,
  • isticanje važnih informacija,
  • određene dugmiće na sajtu (npr. „Opširnije“ i slično),
  • brojeve telefona na koje treba zvati za poručivanje,
  • fraze tipa „kliknite ovde“, „pozovite broj“ „popunite formular“, i slično.

Kako bi dizajn bio zanimljiviji i profesionalniji, poželjno je koristiti još jednu boju za naglašavanje nekih delova sajta (sekundarnu boju), osim boje logoa (primarne boje). Boja za blaže naglašavanje treba da bude u kontrastu sa bojom za snažnije naglašavanje kako bi njihova kombinacija određene delove ili elemente sajta učinila upadljivima.

Boju za blaže naglašavanje ćemo, sa druge strane, koristiti za ostale elemente koje takođe treba naglasiti, za:

  • boje ostalih dugmića,
  • citiranja,
  • podnaslove, itd.

Treća boja, osnovna boja sajta, i nosi ceo dizajn. Ona se i stavlja ne većinu delova i elemenata sajta i ne treba da bude upadljiva već da omogući da druge dve boje budu upadljive u odnosu na nju.

GLAVNA SLIKA SA POČETNOJ STRANICI

Kada imamo glavnu sliku na početnoj stranici, moguće je prosto ispratiti boje koje se pojavljuju na toj slici, odabrati nekoliko njih i upotrebiti ih tako da tu sliku dodatno istaknemo. Na taj način ćemo dobiti vrlo lep i skladan dizajn sajta koji ostavlja dobar utisak.

U skladu sa tim, i svi ostali delovi i elementi sajta pratiće boje te slike. Naše oči će instiktivno prepoznati odnose tih boja već prema sopstvenom instinktu, i prijaće im sklad koji oni prave a željena slika će sve na taj način vreme ostati u fokusu. Odabirom tačno određene boje na toj slici može se dodatno istaći upravo taj detalj te slike.

To je posebno dobro kada imamo određenu sezonsku akciju koju želimo da isteknemo, i u periodu kada je ta akcija aktuelna prilagodimo i boje sajta bojama koje dominiraju na pozivu za tu akciju.

Boje za sajt se mogu uraditi prema npr. pozadini koju želimo da istaknemo.

CILJNE GRUPE I PSIHOLOGIJA BOJA

Najinteresantniji i najefikasniji način je odabir boje na osnovu poslovnih ciljeva i psihologije boja. Kada želimo profesionalan veb-sajt koji treba da ostvarimo što veći broj poseta i što veću prodaju, ovo je svakako najbolji način. Mnoge velike kompanije su i odabir boje logoa pravile u odnosu na ove principe.

Trebamo imati u vidu kojoj ciljnoj grupi ili ciljnim grupama se obraćamo tj. koje su najzastupljenije među našim potrošačima. Na primer, da li se obraćamo mlađoj ili starijoj populaciji, pretežno ženskoj, pretežno muškoj ili pak i jednoj i drugoj podjednako, državljanima neke određene države, i slično.

S obzirom da kompanije iz iste industrije imaju manje-više sličnu klijentelu i slične poruke žele da pošalju svojim klijentima, već prema industriji kojoj pripadat emožete odabrati i boju koju ćet eistaći na svom veb-sajtu.

Tako, na primer:

  • restorani često koriste crvenu i narandžastu boju,
  • banke i finansijske institucije koriste plavu boju,
  • luksuzni proizvodi obično se pakuju u crna pakovanja,
  • sajtovi sa popustima i kuponima obično koriste jarke kombinacije boja,
  • hoteli koriste kombinacije bele, plave, crne ili zelene boje, ili pak tople boje, itd.
(Izvor: bufferblog-wpengine.netdna-ssl.com)

Najvažnije je da se opredelimo za jednu ili dve boje koje želimo da budu dominantne. Do ostalih boja će se već doći prema pravilima o slaganju boja.

BIZ
Kompanijski sajt
Kontakt forme
Mape sa prikazom lokacije
Imejl adrese *
Osnovna SEO optimizacija
Besplatan domen *
Besplatan hosting *
~
~
~
~
~
~
PAKETI USLUGA
E-KOMERC
Internet prodavnica
Artikli
Kontakt forme
Mape sa prikazom lokacije
Galerije slika
Responzivni dizajn
Dodatni jezik
SEO optimizacija
Porudžbenice
Imejl adrese *
Besplatan domen *
Besplatan hosting *
Izveštaji Gugl Analitike
PAKET USLUGA
SEO
SEO optimizacija
Istraživanje ključnih reči
Struktura linkova
Optimizacija tekstova
Oznake u naslovu stranice
Naslov i podnaslovi u tekstu
Meta opis stranice
Optimizacija slika
Interni linkovi
Linkovi sa drugih sajtova
Izveštaji Gugl Analitike
~
~
PAKETI USLUGA

Šta Vi mislite o ovome?

avatar
  Prijavi se na obaveštenja o novim komentarima.  
Obavesti o